Dirt Rally är ett tämligen krävande spel. Ett enda ögonblick av dålig koncentration så kan loppet vara över och bilen kraschad in i ett träd. Det här är inte ett rallyspel av klassisk arkadtyp, utan ett spel som för de flesta tar tid att bemästra. Det är dock väl värt tiden, för spelupplevelsen är något utöver det vanliga. Och ja, det går att välja att köra lopp i Sverige – med risk för snöstorm under vintern.

Det finns tre olika spellägen: Rallycroos, Hill Climb och Career. I läget Rallycross kan man spela mot datorn eller mot andra spelare (head-to-head multiplayer). Hill Climb handlar förstås om att köra i lutande terräng, medan Career är för den som vill dela i turneringar /mästerskap uppbyggda av många olika lopp.

Det tar ett tag att vänja sig med styrningsmekaniken i Dirt Rally även om man är en van spelare, och i början kan det vara knepigt att ens lyckas ta sig igenom ett helt lopp – även om man kör långsamt. Fysikmotorn hos Dirt Rally är helt fantastisk och alla de val du gör innan loppet, liksom en mängd faktorer under själva loppet, kommer att påverka hur du behöver köra för att få en bra tid. En bakhjulsdriven bil måste köras annorlunda än en framhjulsdriven, och så vidare. Det finns många intressanta fordon att välja mellan från olika tidsepoker. Vad gäller själva loppet så finns här massor av faktorer som påverkar, allt från underlag och höjd över havet till väderlek och tid på dagen. Den ypperliga grafiken och mycket välgjorda ljudet hjälper till att fånga allt detta och skapa en rejält medryckande spelupplevelse.

Du måste alltså vara redo att anpassa din körstil och dina strategiska beslut baserat både på bilval och på omständigheterna kring själva loppet när du spelar Dirt Rally. Den stil som passar när man kör en Mini Cooper S på isig asfalt är inte den optimala för ett lopp med en Ford Focus RS WRC på blöt grusväg. Dessutom kan det hända saker under loppet som påverkar, om du till exempel råkar krascha sönder dina framljus är det ett problem som kommer att hänga med i hela loppet och göra ett lopp som inte sker i dagsljus betydligt svårare än vad det normalt är.

En genomgående känsla vi hade när vi spelade Dirt Rally var att vi aldrig riktigt hade full kontroll. Det uppstod aldrig några lugna passager där vi kunde köra på rutin och slappna av en smula, utan vi var hela tiden tvungna att kämpa till max. Vi älskade det – men det finns förmodligen spelare är ute som inte gillar det. Smaken är som baken.

Ett tips för den som tycker att Dirt Rally är svårspelat är att välja ut en viss bil och sedan spela väldigt mycket med bara just den bilen. I takt med att man lär sig hur ett visst fordon fungerar blir det enklare att fokusera på att få en bra tid snarare än att bara lyckas hålla sig på vägen.

Career

Om du slår över till läget career kommer du att få delta i turneringar bestående av många olika lopp. Du har ett gäng bilmekaniker till din hjälp för att fixa skador som uppstår, men en allvarligt skadad bil kan innebära att du måste lämna turneringen. Det finns möjlighet att trycka på RETRY, men då görs ett avdrag från de prispengar du tjänat ihop inne i spelet (låtsaspengar). Det är dessa prispengar som du använder för att kunna köpa nya bilar i spelet och anmäla dig till lopp, så de är relevanta för spelupplevelsen.

Nackdelar med Dirt Rally

Något vi saknade när vi började spela Dirt Rally är någon form av ”körskola”. Det skulle ha varit bra med guider att följa för att lära sig grunderna och kunna avancera snabbare. Som det är nu är man utlämnad till att på egen hand försöka klura ut hur saker fungerar, vilket kan resultera i många frustrerande korta lopp i början.