Till skillnad från många andra bilspel är Project CARS inte ett spel där man gradvis klättrar i graderna och får tillgång till bättre bilar, svårare lopp, och så vidare. Inte heller samlar du poäng / prispengar för att kunna köpa olika specialdelar till din bil för att göra den bättre. Med Project CARS kan den som vill omedelbart välja ut en förstklassig bil, starta i ett supersvårt lopp och mäta sina krafter mot mycket skickliga A.I.-förare.

Att Project CARS inte låter dig köpa bildelar innebär inte att du inte kan påverkar bilens prestanda. Tvärt om finns här ett mycket avancerat system för den som önskar experimentera med olika konfigurationer. Faktum är att det är så avancerat att det kan vara svårt att förstå sig på för den som inte har någon tidigare erfarenheter av att fixa med bilar för att öka deras prestanda. Det här är alltså inte ett spel där man bara kan köpa något tillbehör och automatiskt få en snabbare bil, utan här gäller det att gröta in sig i detaljer och faktiskt lära sig hur bilen fungerar.

Även för den som inte är intresserad av att mixtra med bilarna finns det stora variation att hämta i det här spelet eftersom det finns så många bilar att välja mellan, så ett piggt lopp i en liten superkart kan följas av en åktur i en morrande amerikansk muskelbil. Varje bil har sina egna egenskaper och man måste anpassa sin körstil för att klara loppen på bra tid.

Solo Race & Online mode

I dessa lägen får du mycket fria händer att sätta ihop det lopp du vill köra. Välja bana, välj bil, välj restriktioner, välj väder, och så vidare. A.I.-förarna är oförutsägbara vilket håller spänningen på topp. Vissa kör passivt, andra aggressivt, och så vidare.

Career mode

Career mode (karriärsläget) låter dig arbeta dig igenom en tävlingsstruktur där avancerar uppåt nivå för nivå. Du skriver på kontrakt för nya lag, du kan få sponsorer, och så vidare. Fokus ligger på dig som förare, inte på att du ska samla på dig nya bilar eller skaffa nya bildelar.

Den lägsta nivåerna består av karts, medelnivåerna har fokus på GT-events och liknande, och på de översta nivåerna är det prototype racing series som gäller. Du sätter inte själv samman loppen och väljer deras egenskaper, utan det sköts av spelet. Varje nytt lopp för med sig nya utmaningar.

Driver Network

Driver Network är läget där du kan mäta dina krafter mot andra spelare. Olika spelare kör inte olika bilar, utan alla har gjort samma bilval och ser sedan hur snabbt de kan klara samma bana. Däremot kan spelare ha valt att finjustera inställningarna på sina bilar, vilket kan påverka prestandan.

Innan ett lopp är det en bra idé att delta i övningsomgångar på banan där man kan lära sig mer om hur banan är utformad och ta fram en strategi för hur man kör den snabbast. Detta är också ett bra tillfälle att mickla med inställningarna för bilen för att se vad som fungerar bäst i just den här situationen. Tänk dock på att du kan behöva göra vissa ändringar när du har hört väderleksrapportens förutsägelser för loppet.

Det finns verkligen en uppsjö av variabler man kan ändra på sin bil, så även om alla tävlande i grund och botten kör identiska bilar så kommer det att vara skillnad på hur pass bra varje enskild bil är anpassad för just den här banan under just de här förhållandena. Hur mycket bränsle ska du ha i tanken vid start, vilket lufttryck är bäst i däcken, hur öppen ska radiatorn vara, och så vidare. Som nämnts ovan kan det faktiskt vara ganska svårt att få allt rätt för den som inte är van vid att meka med bilar i det verkliga livet, utanför datorspelens värld. Numera har det också hunnit läggas upp guider (inklusive video-guider) online för Project CARS som är gjorda av hängivna fans.

Negativt

  • Jag är inte någon bilmekaniker, så jag skulle gärna ha tagit emot lite guidning inom området när jag började spela.
  • Den finns en konstig bugg som gör att man plötsligt kan flyttas från första plats till sista plats. Den inträffade inte ofta när jag spelade, men tillräckligt ofta för att bli enormt irriterande.