Twisted metal är en serie spel där målet är att förstöra alla andra bilar som deltar i en tävling. Man tävlar på mycket stora arenor och det kan ibland ta tid att hitta sina motståndare. Spelet handlar på många sätt lika mycket om strategi som det handlar om att vara en duktig förare. Om motståndaren är en bättre förare eller har en starkare bil kan man alltid smyga omkring och attackera bakifrån. Spelet har en mycket speciell stil och alla bilar är karaktärer i sig själva. Den mest ikoniska av dessa är kanske mördarclownglassbilen.

Det första twisted metal släpptes 1995. EN uppföljare släpptes året efter. Dessa två första spelen släpptes till Playstation och PC. Alla senare spel har enbart släppts på olika playstation enheter inklusive playstation portable. Alla Twisted Metal spel har släppts av Sony och serien är Sonys äldsta serie. Det senaste spelet i serien släpptes 2013 och fokuserar på karaktärerna Sweet Tooth, Mr. Grimm och Dollface. Det senaste spelet heter twisted metal vilket gör att det enkelt kan blandas ihop med det första spelet. Detta kanske inte är helt olämpligt eftersom spelet är en reboot av det första spelet. Enligt sony var Twisted metal 2013 förmodligen det sista spelet i serien även om det är möjligt att det kommer ett nytt spel någon gång i framtiden.

När twisted metal först släpptes så var spelet mycket roligt. Hela iden var mycket ny även om vissa andra spel såsom Rock n roll racing hade lekt med idéer som i detta spel utvecklades vidare. Dessa spel var dock vanligtvis spel där man inte behövde använda våld för att vinna. Målet var att komma i mål först. Det spelade ingen roll hur man gjorde det. I Twisted metal däremot kunde man inte undvika våld. Målet var inte att komma i mål först utan istället att förstöra alla andra.

När jag spelar twisted metal nu kan jag dock inte annat än att konstatera att twisted metal var en ide som hade sin tid men som inte har åldrats väl. Varken originalet eller de nya spelet är längre särskilt roligt. Det känns numera som att spelen har väldigt lite att erbjuda. Både spelformen och själva spelen har förlorat sin glans. Det som en gång kändes som en rolig ide känns nu bara föråldrat.

De nyare spelen är bättre än de gamla och story mode har tagit ett stort steg framåt men det känns fortfarande som att spelen inte har utvecklats tillräckligt mycket under de 20 år som har gått sedan det första spelet släpptes. Det känns som att spelvärlden har sprungit förbi denna spelserie och lämnat den bakom sig.

Jag vet inte riktigt vad utvecklarna kunde ha gjort för att utveckla dessa spel och få dem att kännas roligare utan att helt lämna spelens grundkoncept. Eventuellt skulle mindre banor och mer intensiv action kunna ha räddat spelen och gjort dem roligare att spela. Det finns helt enkelt för mycket död tid i dessa spel när man letar eller flyr från en motståndare. Bilspel måste vanligtvis vara intensiva för att vara roliga och dessa spel känns inte längre intensiva.

Med detta sagt önskar jag ändå att Sony ändrar sig och utvecklar en del till i serien så att vi får lösa den cliffhanger som serien slutade med. Så att vi får rädda alla själar fångade i Calypsos tavla.